AB Projelerinde Kullanılan Açıklamalar

Özet
:

Avrupa (Birliği) Konseyi

Üye ülke hükümet başkanları veya eyaletlerin devlet başkanları tarafından oluşturulan organ. AB’nin gelecekteki gelişiminde başlıca politikaları belirlemek için yılda iki kez toplanır. Strazburg merkezli, Türkiye'nin de üye olduğu Avrupa Konseyi ile karıştırılmamalıdır.

Avrupa Toplulukları

1950’lerde altı Avrupa ülkesi ekonomik kaynaklarını bir araya getirme ve ekonomik konularda ortak karar alma sistemi kurma kararı verdiler. Bunu yapmak için üç organizasyon oluşturdular: Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu (ECSC), Avrupa Atom Enerjisi Topluluğu (EURATOM), Avrupa Ekonomik Topluluğu (AET). ‘Avrupa Toplulukları’ olarak bilinen bu üç topluluk, bugünkü Avrupa Birliği’nin dayanağını teşkil eder. AET kısa süre sonra en önemli topluluk haline geldi ve sonra ‘Avrupa Topluluğu’ (AT) ismini aldı.

Avrupa Komisyonu

Avrupa Birliğinin çıkarlarını bir bütün olarak temsil eden ve savunan siyaseten bağımsız kurumdur. Yasaları, politikaları ve eylem programlarını önerir ve Parlamento ve Konseyin kararlarını uygulamaktan sorumludur.

Avrupa Parlamentosu

Avrupa Parlamentosu Avrupa Komisyonu’na bilgi verir ve bütün kanun tekliflerini gözden geçirir. Üye eyaletlerin vatandaşları tarafından seçilen temsilcilerden oluşur.

Avrupa Topluluğu Programları

Avrupa Topluluğu Programları birkaç yıla yayılan bir süre boyunca, AB üye ülkeleriyle aday ülkeler arasında Topluluk politikalarına ilişkin farklı alanlardaki işbirliğini teşvik etmek amacıyla kabul edilmiş bir faaliyetler bütünüdür.

Araçlar

Araç, planlanan faaliyetleri yürütmek ve projeyi idare etmek için gerekli olan fiziksel kaynaklar ve fiziksel olmayan kaynaklar (genellikle “girdiler”)dır. İnsan kaynakları ile malzeme kaynakları birbirinden ayrı olarak değerlendirilirler.

Avrupa Birliği Genel Sekreterliği

Türkiye’nin AB üyeliğine hazırlanmasına yönelik çalışmalar çerçevesinde, kurumlar arası koordinasyon ve uyum plan ve programlarına öncülük eder. Temmuz 2000'de kurulmuştur.

Avrupa Birliği Müktesebatı

AB’nin tüm mevzuatı (Bkz: Topluluk Müktesebatı)

Ankara Anlaşması

1963 yılında Türkiye AET ile Ankara Anlaşması olarak bilinen bir Ortaklık Anlaşması imzaladı. Anlaşma, Türkiye’nin AB Ortak Pazarı’na, kurulacak bir gümrük birliği vasıtasıyla kademeli olarak katılımı için aşağıda belirtilen üç aşamayı öngörmekteydi.

Aday ülke

Avrupa Birliğine girmek için başvurmuş ve başvurusu resmen kabul edilmiş olan ülke demektir. Halen üç aday ülke bulunmaktadır: Hırvatistan, Türkiye ve Makedonya Eski Yugoslav Cumhuriyeti . Bir aday ülkenin AB’ye girmeden önce ‘Kopenhag Kriterleri’ni karşılaması gerekmektedir (bkz. Kopenhag Kriterleri).

Acquis communautaire

1950’lerden bu yana, Avrupa Birliği Fransızcadan “ortak kazançlar” olarak tercüme edilebilen “Topluluk Müktesebatı” olarak adlandırılan yaklaşık 90,000 sayfalık bir yasal belge oluşturmuştur.

AB üyeliğine başvuru

Avrupa Birliği Antlaşması (Madde 49), Üye Ülke olabilmek için bir aday ülkenin karşılaması gereken koşulları belirlemektedir; bu koşullar şunları içerir: Aday ülke bir Avrupa Devleti olmalıdır ve Anlaşmanın 6.1. Maddesine göre özgürlük, demokrasi, insan haklarına ve temel özgürlüklere ve hukukun üstünlüğü ilkelerine saygı duymalıdır. Adaylık başvurusu Konseye sunulur; Konsey, Avrupa Komisyonuna danıştıktan ve Avrupa Parlamentosu’nun onayını aldıktan sonra oybirliğiyle karar alır. 

Bütünsel Yaklaşım

Proje döngüsünün tüm aşamalarında; uygunluk, olabilirlik ve sürdürülebilirliğe önem verilip verilmediğinin tutarlı olarak incelenmesidir. 

Çok yıllı belirtici finansal ç...

Üç yıllık olarak hazırlanır. Yıllık olarak gözden geçirilir ve Komisyon’un yıllık genişleme paketine konulur; her sonbaharda Konseye ve Avrupa Parlamentosuna sunulur.

Çerçeve Programlar

'Çerçeve Programlar' (FP) Avrupa Birliği’nin neredeyse tüm disiplinleri içine alan araştırma ve geliştirme faaliyetlerini desteklediği temel mali araç niteliğini taşımaktadır. Bu konuyla ilgili ayrıntılı bilgi için: TÜBİTAK ve 7. Çerçeve Programı

Çerçeve Sözleşme

Bir projenin sonuç ve hedeflerine ulaşmak için gerekli faaliyetleri ve kaynakları ortaya koyan plandır. Mali İşbirliğinin uygulanması esnasında, finansman teklifi AB Komisyonuna sunulmadan önce gerçekleştirilmesi gereken proje dokümanı hazırlıklarının (proje fişi hazırlanması) yapılabilmesi için çeşitli konulardaki uzman desteğinden yararlanmak üzere, mevcut uzman portföyü çerçevesinde yapılan değerlendirme neticesine göre yapılan sözleşmedir.

Çok yıllı belirtici finansal ç...

Üç yıllık olarak hazırlanır. Yıllık olarak gözden geçirilir ve Komisyon’un yıllık genişleme paketine konulur; her sonbaharda Konseye ve Avrupa Parlamentosuna sunulur.

Çok yıllı belirtici planlama d...

Her ülke için geliştirilen ve bütün IPA bileşenlerini içeren stratejik planlama dokümanı. MPID’de üç yıllık bir dokümandır ve Komisyon tarafından yararlanıcı ülke ile yakın istişare sonucunda hazırlanır.

Cinsiyet

Kadın ve erkekler tarafından öğrenilen veya yüklenilen zamana, içerisinde bulunulan topluma veya gruba göre değişebilen sosyal farklılıklardır. Cinsiyet, kadın ile erkek arasındaki biyolojik farklılıklardan öte bir kavramı ifade eder.

Cinsiyet Analizi

Kalkınmaya yönelik işbirliği çalışmalarında cinsiyet ile ilgili AB yaklaşımı, proje çevrimi boyunca her seviyedeki cinsiyet analizinin entegrasyonunu gerektirir. Cinsiyet analizi, belli bir durumdaki değişim dinamiklerinin tespit edilmesini ve entegrasyonunu mümkün kıldığı gibi, özellikle kadın ile erkek arasındaki farklılıklar açısından gelişmelerin izlenmesini de sağlar. Bir cinsiyet analizi, kadın ve erkeklerin farklı rollerinin (üretkenlik, üreme, karar-alma); kaynaklara ulaşmada ve bunları kullanmadaki farklılıklarının; kendine özgü ihtiyaçlarının, ilgi alanlarının, sorunlarının ve tüm engellerin dikkate alınmasını; proje faaliyetlerinde kadın ve erkeklerin adil bir şekilde yer almasının sağlanmasını ve proje sonucunda elde edilecek olan yararlardan kadın ve erkeklerin yine adil bir şekilde faydalanmasını içermektedir.

Cinsiyet Eşitliği

Kadın ve erkekler arasındaki eşitliğin sosyal ve ekonomik altyapılardan, hizmetlerden ve kalkınmanın sağladığı imkanlardan yararlanma çerçevesinde geliştirilmesi çok önemlidir. Buradaki temel hedef; sağlık, eğitim, istihdam, ekonomik faaliyetler ve her seviyedeki karar alma mekanizmaları çerçevesinde, kadın ile erkekler arasındaki farklılıkların azaltılmasıdır. Tüm program ve projeler, kendi etki alanları içerisinde, cinsiyet farklılıklarının azaltılmasına, aktif olarak katkıda bulunmalıdırlar. 

Değerlendirme

Bir projenin verimliliğinin, etkinliğinin, etkisinin, sürdürülebilirliğinin ve uygunluğunun, önceden tespit edilmiş hedefler çerçevesinde dönemsel olarak değerlendirilmesidir. Bir projenin geçmişi, hedefleri, sonuçları, faaliyetleri ve kullanılan araçları açısından, ileride alınacak kararlara yardımcı olmak üzere ders çıkarmak amacıyla gerçekleştirilen bağımsız bir incelemedir.

Değerlendirme Aşaması

Proje çevriminin altıncı ve son aşaması olup proje, ortaya konulmuş olan hedefleri açısından incelenir ve buradan çıkarılan dersler, gelecekteki çalışmalara yardımcı olur.

Doğrulama Kaynakları

Mantıksal çerçevenin dördüncü sütununu oluşturur; genel amaçlar, proje hedefi ve sonuçlara ulaşılıp ulaşılmadığına ilişkin bilgilerin, (tarafsız teyit göstergelerinde tarif edildiği üzere) nereden ve hangi formda temin edilebileceğini gösterir.

Değerlendirme Komitesi

İhaleler veya hibe başvuruları hakkında uzman görüşü veren, gerekli teknik ve idari uzmanlığa sahip, tek sayıda üyelerden (en az üç) oluşan komite

Etkililik

Proje hedefine ulaşılmasında, elde edilen sonuçların sağlanan başarıya katkısının değerlendirilmesi ve varsayımların proje sonuçlarını nasıl etkilediğinin irdelenmesidir.

Etki

Projenin geniş ölçekteki tesiri, “projenin genel hedefleri” kısmında ifade edilen ve geniş ölçekli sektörel hedeflere ulaşılmasına sağladığı katkı ile Avrupa Komisyonu'nun siyasi hedeflerine ulaşılmasını sağlamadaki başarıdır.

EUROPA

Bu aslında bir eurojargon değildir. Avrupa kelimesinin Latincesidir ve ayrıca Avrupa Birliği’nin resmi web sitesinin adıdır. AB hakkında bol miktarda faydalı bilgi içerir, Düzenli olarak güncellenir ve Avrupa Birliği’nin tüm resmi dillerinde hazırlanmaktadır. http://europa.eu

EuropeAid İşbirliği Ofisi

EuropeAid İşbirliği Ofisi, Komisyon’da 2001 yılında, dış yardım yönetimi reformunun bir parçası olarak oluşturulmuş bir departmandır. EuropeAid, Avrupa Komisyonu bütçesi dışından ve Avrupa Kalkınma Fonundan finanse edilen dış yardım araçlarını yönetir. Ofis, Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü ve Kalkınma Genel Müdürlüğünün faaliyetlerinin bir parçasını oluşturan proje döngüsünün her aşamasını yönetir. Katılım öncesi programları ise EuropeAid tarafından değil, Genişleme Genel Müdürlüğü tarafından yönetilir.

Eşleştirme

Eşleştirme Türkiye ile AB’deki kamu yönetimi ve yasaların yürürlüğe konması ve uygulanması alanında en iyi uygulamaları paylaşmak için tasarlanmış bir AB aracıdır.

Finansman Sözleşmesi

AK ile yararlanıcı ülke arasında hedefleri ve gelecek yardım programlarının ölçeğini belirleyen anlaşma. İhale Makamı Merkezileşmiş yaklaşımda Avrupa Komisyonu yararlanıcı ülke adına hareket eder. Türkiye’de olduğu gibi, merkezi olmayan yaklaşımda, yaralanıcı ülke devleti tarafından atanan İhale Makamı.

Faaliyetler

Sonuçlara ulaşmak için yerine getirilmesi gereken eylemler (ve kullanılması gereken araçlar)dır. Projede neyin yapılacağını özetler.

Faydalanan (Faydalanıcı)

Projenin uygulanmasından bir şekilde fayda sağlayanlardır. Şu şekilde sınıflandırılabilir:(a) Proje ortakları / doğrudan faydalananlar (project partners)/ direct beneficiaries Avrupa Komisyonu tarafından fon sağlanan projelerin tasarlayıcısı ve uygulayıcısı olan kurum ve kuruluşlardır. Örn: Genellikle bakanlıklar, uygulayıcı kurum ve kuruluşlar.(b) Ara-faydalananlar (inter-beneficiaries)Hedef kitlelere yönelik hizmetlerin daha iyi bir şekilde yerine getirilmesini sağlamak üzere proje kapsamında desteklenenlerdir. Örn: Tarım Bakanlığı'nda çalışan personelin eğitilerek çiftçilere daha iyi bir şekilde danışmanlık hizmeti sağlamaları.(c) Hedef Kitleler (target groups)Projeden olumlu yönde etkilenecek olan ve projenin çok yakın bir şekilde beraber olarak yürütüleceği projenin hedefi olan kitlelerdir. Örn: (b) tanımındaki projenin hedef kitlesi, çiftçilerdir.(d) Nihai faydalananlar (Final beneficiaries)Hedef kitlelerin ötesinde, projeden uzun vadede faydalanacak olan toplumsal kesimler veya sektörlerdir. Örn: Sağlık ve eğitim harcamalarına daha fazla kaynak ayrılması durumunda ”çocuklar”, tarımsal üretim ve pazarlamanın geliştirilmesi durumunda ”tüketiciler”, tarımsal üretim ve pazarlamanın geliştirilmesiyle artan ihracat gelirlerinden dolayı ”devlet”, nihai faydalananlardır.

Finansman Anlaşması

Finansman desteği sağlanacak olan belli bir proje veya programa ilişkin tanımı içerir. Avrupa Birliği ile ortak ülkenin tanımlanan tedbirler bazında finansman sağlayacağının resmi taahhüdünü ifade eder. Avrupa Birliği Komisyonu tarafından finansman kararı alınmasını müteakip, yasal olarak bağlayıcılığı olan mali yükümlülükleri içeren ve aday ülke Ulusal Mali Yardım Koordinatörü ile AB Komisyonu arasında imzalanan anlaşmadır.

Finansman Aşaması

Proje döngüsünde, proje finansmanının onaylandığı dördüncü aşamadır.

Finansal İşbirliği Komitesi

AB finansal kaynaklarının kullanımını koordine edici, gözlemci ve değerlendirici rolü olan AB fonlarının yönetiminde yer alan organların temsilcilerinden oluşan bir komitedir 

Genel Hedefler

Projenin nihai faydalananlara uzun vadeli yararlarını ve sağladığı faydalar açısından diğer gruplara ve toplum için neden önemli olduğunu açıklarlar. Aynı zamanda hükümetin/ilgili kuruluşların ve Avrupa Komisyonu'nun bölgesel/sektörel politikalarına ne şekilde dahil olduğunun ve bunun yanında Avrupa Komisyonu ile işbirliğinin genel siyasi hedeflerinin de ortaya konulmasına yardımcı olurlar. Projenin kendisi ile “genel hedeflere” ulaşılması mümkün değildir (proje sadece “genel hedeflere” ulaşmakta katkı sağlayacaktır). Projede ifade edilen “genel hedeflere” ulaşılması ancak diğer program ve projelerin de katkısı ile mümkün olabilecektir.

Gümrük Birliği

Gümrük Birliği, ülkeler arasında herhangi bir gümrük vergisi veya tarifesi olmadan ticaret yapılması, üçüncü ülkelerden yapılan ithalatlara ortak bir dış tarife uygulanması ve ortak ticaret politikalarının uygulanması demektir.

Gümrük Birliği Ortak Komitesi ...

GBOK’un ana görevi, Türkiye-AB arasındaki gümrük birliğinin işleyişiyle doğrudan ilgili alanlarda öngörülen mevzuat uyumunu gerçekleştirmektir. Bu hedefe ulaşmak için bir danışma süreci oluşturarak, bu konularda bilgi ve görüş alışverişini yönlendirir; Ortaklık Konseyi’ne tavsiyelerde bulunur. Ayda bir düzenli olarak toplanır.

Gannt Çizelgesi

Genellikle faaliyet planlamasında kullanılan, bilgilerin grafiksel olarak sunulduğu bir yöntem olup “bar çizelgesi”ne benzemektedir.

Genel Müdürlük

Temel AB kurumlarının (Komisyon, Konsey ve Parlamento) personeli “Genel Müdürlükler” olarak bilinen çeşitli bölümlere ayrılmıştır. Bu Genel Müdürlüklerin her biri belirli görevlerden veya politika alanlarından sorumludur. Bir genel müdürlüğün idari başkanına ‘Genel Müdür’ denir.

Gösterge Programlar

Bunlar Avrupa Komisyonu tarafından, ortak ülke hükümetleri ile koordinasyon sağlanarak hazırlanır. Avrupa Birliği ile işbirliği konusunda, genel yol gösterici kuralları ve ilkeleri ortaya koyarlar. Bir ülke veya bölgedeki odak sektörleri ve konuları ifade edebilecekleri gibi, çeşitli proje fikirlerini de ortaya koyabilirler. 

Hükümetlerarası

AB içinde bazı konular – örneğin güvenlik ve savunma konuları – sadece hükümetlerarası anlaşma ile kararlaştırılır (yani AB ülkelerinin hükümetleri arasında anlaşma) ve ‘Topluluk metodu’ kullanılmaz. Bu hükümetlerarası kararlar Avrupa Birliği Konseyi’nde bakanlar toplantısında veya en yüksek düzeyde Avrupa Devlet ve Hükümet Başkanları Konseyi olarak toplanan AB ülkelerinin başbakanları ve/veya cumhurbaşkanları tarafından alınır.

Hükümetlerarası konferans (HAK...

Avrupa Birliği antlaşmalarını değiştirmek üzere AB Üye Ülkelerinin hükümetlerinin bir araya geldiği konferans demektir. 2003 yılında yapılan HAK toplantısı 2004 yılında AB Anayasası’nın imzalanmasını sağladı.

Hedeflerin Analizi

Projeden yararlanacak olanların öncelik atfettiği, gelecekte ortaya çıkması arzu edilen yararların tespit edilmesi ve teyit edilmesidir. Hedeflerin analizi sonucunda ortaya hedef ağacı (hedeflerin hiyerarşik olarak sıralanması) çıkar.

Hibeler

Hibeler ticari tarafı olmayan sözleşmelerdir. Hibeler ya AB politikalarının hedefe geçirilmesi ya da bir faaliyetin uygulamaya konulması veya bir kurumun işlemesinin sağlanması için verilir.

Hizmetler

Katılım öncesi yardım programı kapsamında danışmanlık, araştırma, teknik bilgi ve eğitim hizmetleri için kullanılır.

Hedef

Bir proje veya programın maksadının tarif edilmesidir. Genel olarak, faaliyetler, sonuçlar, proje hedefi ve genel hedefler ile ilgilidir.

Hedef Ağacı

Sorun analizini müteakip hazırlanan, araç-sonuç ilişkisini gösteren ve gelecekte sorunların çözülmesi halindeki durumu diyagram olarak ifade eden bir sunumdur.

Hedef Kitlesi(leri)

Proje hedefi seviyesinde projeden olumlu etkilenecek olan projenin birlikte ve kendileri için çok yakın çalışacağı grup veya kurumdur.

Hedefler Hiyerarşisi

Bir sorun analizini müteakip, araç-sonuç ilişkisi içerisinde, mantıksal olarak planlanmış önerilen proje müdahalelerinin diyagramatik bir şekilde sunulmasıdır. “Hedefler ağacı” ile eşanlamlıdır.

İzleme

Bilgilerin, yönetim ve karar verme amacıyla, sistematik ve sürekli olarak toplanması, analiz edilmesi ve kullanılmasıdır.

İş Tanımı

Bir yüklenici (müteahhit)den beklenen işleri tanımlar ve proje geçmişi ile genel amaçlarını, planlanan faaliyetleri, beklenen girdileri, çıktıları, bütçeyi, zaman çizelgesini ve görev açıklamalarını içerir.

İhaleye davet

Sınırlı usulde veya rekabete dayalı müzakere usulünde seçilmiş adaylara teklif vermeleri için gönderilen çağrı mektubu.

İlerleme Raporu

Projeye ilişkin yürütülen çalışmaların ilerleyişi ile ilgili olarak, proje yönetimi/yüklenicisi tarafından belirli bir zaman çerçevesinde hazırlanan ortak kuruma ve Komisyona sunulan bir ara rapordur. Projenin teknik ve mali performansına ilişkin bölümler içerir. Genellikle üç ayda bir hazırlanır.

İlgi, İlişki

Proje genel hedeflerinin, projenin esas olarak hitap ettiği varsayılan hedef kitlenin ve faydalananların gerçek sorunlarına, ihtiyaçlarına, önceliklerine ve projenin gerçekleştirildiği fiziksel ve siyasi çevreye uygunluğudur.

İş Sözleşmeleri

İş sözleşmeleri, yapısal işler, altyapı işleri ve diğer mühendislik işleri kapsamında her çeşit yapım işlerinin sözleşmesi için kullanılır.

IPA koordinatörü

NIPAC IPA altındaki fonların programlamasından sorumlu Ulusal mali yardım koordinatörünün sekretaryasını yürütür.

İhale Dosyası

İhale Makamı tarafından derlenen ve teklif hazırlanması ve sunulması için gereken tüm dokümanları kapsayan dosya.

İhale usulü

İhale ilanının yayınlaması ile başlayan ihale edilen sözleşmenin imzalanmasıyla son bulan, bir sözleşmenin ihaleye konulması ile ilgili bütün işlemler.

İhale verme usulü:Tanımlanmış malların veya hizmetlerin temini için uygun yükleniciyi belirlemek ve sözleşme imzalamak için İhale Makamı tarafından izlenen usul.

Kırsal Kalkınma için Katılım

IPARD AB üyeliği için başvuruda bulunan ülkelere, tarımsal yapılanma ve tarımsal kalkınmayla ilgili ölçütler ve ortak tarımsal politika ile ilgili hazırlıklar alanında yardım sağlar.

Katılım Öncesi Mali Yardım

Katılım öncesi yardım, mali yardım yoluyla katkıda bulunmak suretiyle aday ülkeleri katılıma hazırlamak ve Topluluk fonlarından yararlanmak için katılım sürecinde aday ülkelere destek sağlamayı amaçlar. Somut olarak, katılım öncesi yardım, başvuran her bir ülke ile akdedilen katılım ortaklığının uygulanması için destek sağlar.

Konsey

İsimlerinde ‘konsey’ kelimesi geçen üç farklı Avrupa organı bulunmaktadır:Avrupa Devlet ve Hükümet Başkanları Konseyi Tüm AB ülkelerinin devlet ve hükümet başkanlarının (yani cumhurbaşkanları ve/veya başbakanlar) ve Avrupa Komisyonu Başkanının katıldığı toplantıya verilen isimdir. Avrupa Devlet ve Hükümet Başkanları Konseyi prensip olarak genel AB politikalarını kararlaştırmak ve ilerlemeyi gözden geçirmek için yılda dört kez bir araya gelir. Avrupa birliğindeki en üst düzey politika oluşturma organıdır ve bu nedenle toplantıları genellikle “zirve” olarak adlandırılır. Avrupa Birliği Konseyi Daha önce Bakanlar Konseyi olarak bilinen bu kurum tüm AB ülkeleri hükümetlerinin bakanlarından oluşmaktadır. Konsey ayrıntılı kararlar almak ve Avrupa yasalarını geçirmek üzere düzenli olarak toplanmaktadır. Avrupa Konseyi Bir AB kurumu olmayan Avrupa Konseyi, Strazburg merkezli, özellikle insan hakalrını korumayı, Avrupa'nın kültürel çeşitliliğini desteklemeyi ve ırkçılık ve hoşgörüsüzlük gibi toplumsal sorunlarla mücadele etmeyi amaçlayan hükümetlerarası bir örgüttür. 1949 yılında kurulan Avrupa Konseyi'nin ilk başarılarından biri "Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi"nin hazırlanmasıdır. Vatandaşların sözleşme kapsamında haklarını kullanmalarına olanak sağlamak içinse "Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi"ni kurmuştur.

Kültür Programı 2007–2013

Bu Program, 1 Ocak 2007 ila 31 Ararlık 2013 tarihleri arasında uygulanacaktır. Genel amaç, programa katılan ülkelerdeki kreatörler, kültürel oyuncular ve kurumlar arasındaki kültürel işbirliğinin geliştirilmesi yoluyla Avrupalılara ait ortak kültür sahasını geliştirmek ve böylelikle, Avrupa vatandaşlığının olgunlaşmasını teşvik etmektir. Program, görsel-işitsel kültür alanında faaliyet gösteren endüstrilerin ve özellikle de kâr amacı gütmeyen küçük kültür teşebbüslerinin katılımına açıktır. Ayrıntılı bilgi için: Avrupa Komisyonu Kültür Genel Müdürlüğü; Ulusal İrtibat Noktası: Kültür ve Turizm Bakanlığı.

Kopenhag kriterleri:

Haziran 1993’te Kopenhag’da bir araya gelen AB liderleri herhangi bir aday ülkenin Avrupa Birliğine katılmadan önce yerine getirmesi gereken üç kriter belirledi. Birincisi aday ülke demokrasi, hukukun üstünlüğü, insan hakları ve azınlıklara saygı konularını güvence altına alan istikrarlı kurumlara sahip olmalıdır. İkincisi çalışan bir pazar ekonomisine sahip olunmalıdır. Üçüncüsü tüm Müktesebatı (bkz. Topluluk Müktesebatı) kabul etmeli ve Avrupa Birliği&rsquo

Resim
X